OCD

Tuli televisiosta juuri mielenkiintoinen dokumentti OCD-oireista,siis pakosta tarkistaa mm. onko hella varmasti pois päältä,onko ovi lukossa,pitää koskettaa jotain esinettä tietyin välein ym.

Kävin pikaisesti googlaamassa ja minut ohjattiin wikipediaan mistä jäi mieleen kertalukemisen jälkeen kaksi asiaa:OCD-potilaat ovat keskivertoa älykkäämpiä ja yksi parannuskeino ovat masennuslääkkeet.Eli herää kysymys:Onko älykkyys yhtä kuin masennus?Eli jos poikkeat massasta käyttäytymiselläsi tai pystyt tekemään johtopäätöksiä paremmin kuin muut niin oletko silloin "masentunut" ja sinulle pitää syöttää masennuslääkkeitä?

Sitähän sanotaan...

...Että hulluus ja nerous kävelevät käsikädessä. Nuo "mielensairaudet" ja "hulluus" ovat muutenkin mielenraiskausta, psykiatria on pseudotiede.

Olet oikeilla jäljillä.

Itse olen sitä mieltä, että psykiatria (vaikkapa masentuneeksi leimaalla) on vain tapa erotella porukasta nuo jopa viisaimmat, tai ainakin oikeudenmukaisen tai jopa totuudenomaisen näkemyksen omaavan. Jos vaikkapa olet yhteiskuntavastainen tai olet huomannut jotain muuta mätää yhteisolossamme niin uskon että tuo on vain keino hiljentää ne, jotta nämä "pahankylvijät" eivät paljastuisi (mutta rahan ympärillähän kaikki pyörii). Mutta itse tuohon OCD-oireeseen en osaa muuta sanoa, kuin sen mitä minulle se mieleen tuo: Minä itsekin olen neuroottinen joidenkin asioiden suhteen (kotiavaimet, hella yms.), joten tuo "lääkitys" on vain rahan lypsäämistä. Isot lääketehtaat vain paisuttavat lompakkoaan "psyykenlääkkeillä". Nuo lääkkeet ovat hermostolle myrkyllisiä ja muutenkin pelkkää silmänlumetta, mielenraiskausta.
Aivan kuin elektroniikka liikkeissä myyjät voivat myydä paskaa pussissa ja sanoa että on vielä lämmintä (esim. digiboxi; sehän pitää vielä vaihtaa "uudempaan", revitään viimeisetkin rahat), kunhan rahaa lypsätään. Tässä on sama homma.

Yhdelläkään "mielensairaudella" ei ole mitään elimellistä pohjaa, joten ei voida lääkitäkään.

Totta.

Ei kannata liikaa ajatella, siitä rankaistaan.

Onko älykkyys yhtä kuin masennus?

En lähtisi oikomaan noin paljoa, tuota tuskin ajetaan takaa Wikipediassakaan.

Esimerkiksi autistit ovat erittäin lahjakkaita joillakin osa-alueilla, kun taas merkittävästi heikempiä joillakin muilla. Jos siis autismin kaltaisiin ilmiöihin olisi absoluuttinen parannuskeino, tulisi lääkityksen olla asianomaisen itsensä päätettävissä. Jos asianomainen itse ei päätöksiä kykene tekemään, uskoisin, että luonto hoitaa loput. Turha puuttua asiaan.

Pointtini tässä jutussa oli siis se, että monissa asioissa - kuten elämässä - joutuu tekemään valintoja. Jos esimerkiksi tahdot pärjätä vaikkapa rakennusalalla, mutta pakko-oireet häiritsevät, voit luopua keskivertoa korkeammasta älystä ja jatkaa elämää. Tällöin tietenkin pelaat lääkefirmojen pussiin, mutta tuohan kehitys mukanaan haittojen lisäksi myös valinnanvapautta - siinä missä sitä vähentääkin.

Näin siis ajatukseni kärjistettynä.