Haihtuuko Suomi Globaalisaatioon?

Eli kun jakaannumme maapallolle muiden joukkoon,näkyykö meistä enään paljoakaan? Ja onko sillä sitten väliäkään.Mehän olemme tunnetusti sopeutuva ja humanitaarinen maa.Ojennamme mielellämme auttavan kätemme joka ilman suuntaan.Meillä on niin lämmin sydän,että antaisimme viimeisen paitammekin päältämme muita auttaaksemme.

Globaalisaatio on globaali ilmiö

Globaalisaatio on talousvetoinen ja se vaikuttaa globaalisti, ei Suomikaan säästy sen vaikutuksilta. Suuryritysten taloudellinen valta heiluttaa hallituksiakin. Poliittinen valta on alistettu taloudelliselle vallalle. Samoin sotilaallinen valta.

tonttijako

Mitä on se "taloudellinen valta" jota tässä tarkoitetaan?

Minun nähdäkseni homma menee niin että yrityksillä, niin suurilla kuin pienilläkin pitääkin olla valtaa päättää mahdollisimman pitkälle itse omista asioistaan ilman valtion interventiota.

Valtion tehtävänä on vain asettaa väljät kehykset ettei kenenkään toiminta haittaa kohtuuttomasti muita.

Valtio ja yksityiset toimijat eivät siis mitenkään kilpaile samasta vallasta tai ei niiden ainakaan niin pitäisi tehdä vaan kummankin tulee pysyä omalla tontillaan.

Jaa-a

Ehkä, ehkä ei. Riippuu mitä globalisaatiolla tarkoitetaan. Mikäli kyse on taloudesta, niin kyllä, ja se on vain hyvä asia. Ei kai Suomella mitään omaa taloussysteemiä olekaan, mutta vähäisetkin rippeet saa häipyä. Rahan ja markkinoiden tulee liikkua vapaasti koko maailmalla niin, että jokainen, joka haluaa, pääsee siitä osalliseksi. Tämä kehittää tiedettä ja mahdollisuuksia ja nostaa elintasoa. Jos taas kyse on suomalaisuudesta ja perinteistä, niin en tiedä, eikä minua kyllä pahemmin kiinnostakaan. Vaikka nationalismia puollankin, niin itselleni ei henkilökohtaisesti millään isänmaallisuudella tms. ole mitään väliä. Ehkäpä syynä on sekin, että kotimaani on niin surkea, tosin en osaa sanoa, onko muualla paljoa parempaa.