Työelämän roolipelejä

Hei,

Olen Lapin yliopiston aikuiskasvatustieteen opiskelija, ja teen opinnäytetyötä työyhteisön rooleista sekä roolien suhteesta työuraan. Tarkoitukseni on kerätä tutkimuksen aineistoksi vapaamuotoisia kirjoitelmia aiheeseen liittyen. Tiedot tulevat ainoastaan minun käyttööni ja käytän niitä vain tähän tutkimukseen. Kaikki tiedot säilytän luottamuksellisina. Kirjoitelmat voi lähettää joko sähköpostiini tai paperiversiona alla olevaan postiosoitteeseen
11. huhtikuuta mennessä.

Maija Oksanen, aikuiskasvatustieteen yo
sähköposti: moksanen@ulapland.fi
osoite: Kuntotie 8 a 20, 96400 Rovaniemi
Halutessasi voit kysyä lisätietoja sähköpostitse.

Työn ohjaajana toimii aikuiskasvatustieteen professori Sari Poikela Lapin yliopistosta.

Kirjoitusohjeita:

Otsikoi työsi vapaasti ja kirjoita aiheesta niin monta sivua kuin itse haluat. Tärkeintä on, että tarinat ovat omakohtaisia. Alla olevat kysymykset ovat esimerkillisiä ja tukea antavia, mutta niitä ei tarvitse noudattaa orjallisesti. Voit kirjoittaa vapaamuotoisesti pohtimalla asioita omasta roolistasi työyhteisössäsi sekä siitä, millaiseksi koet roolisi ja työurasi välisen suhteen. Mainitse kirjoituksen yhteydessä ikäsi, sukupuolesi sekä kerro lyhyesti toimenkuvastasi ja asemastasi työyhteisössäsi.

Tarkennusta: Roolilla en tarkoita tässä yhteydessä ammattinimikettä tai ammatillista osaamista vaan tapaa toimia työyhteisössä - etenkin suhteessa muihin työntekijöihin.

- Kuinka monta ihmistä tämän hetkisessä työyhteisössäsi arviolta työskentelee?
- Millaiseksi kuvailisit työntekijöiden välistä vuorovaikutusta siellä?
- Miten kuvailisit rooliasi työyhteisössäsi ja miten se ilmenee suhteessa muihin työyhteisösi jäseniin?
- Miten nimeäisit roolisi? Voit käyttää jotakin kielikuvaa tai fraasia tässä yhteydessä.
- Onko sinulla ollut sama rooli kunkin työyhteisösi sisällä?
- Miten kuvittelet, että rooli on muodostunut sinulle? Oletko itse omaksunut sen vai koetko, että se on annettu sinulle? Perustele.
- Koetko, että roolisi sopii sinulle? Perustele.
- Millaiseksi koet roolisi ja työurasi välisen suhteen? Koetko, että niiden välillä on yhteyttä? (Esim. onko roolisi mielestäsi hidastanut/estänyt tai kenties edistänyt työuraasi? ) Perustele.

Kiitän kirjoittajia aktiivisuudestanne!